[ Pobierz całość w formacie PDF ]
obrazu na ekranie LCD są idealnie przystosowane do wykonywania zbliżeń.
Rozdział 14. Trudne zdjęcia staną się łatwe 195
Rysunek 14.14. Zdjęcia te wyjaśniają, dlaczego lampa błyskowa działa niekorzystnie
w przypadku fotografowania przedmiotów odbijających światło. Próbuj różnych kombinacji
ustawień światła i tła, aby osiągnąć zamierzony cel
W niektórych aparatach tryb makro działa tylko przy najdłuższej ogniskowej, a w nie-
których przy najkrótszej. W przypadku kilku aparatów możemy korzystać z trybu makro
w całym zakresie długości ogniskowej. Preferowana jest dłuższa ogniskowa, bo pozwala
na prac¹ w pewnym oddaleniu od fotografowanego przedmiotu.
Z jak bliska można fotografować w trybie makro? Niektóre aparaty osiągają w tej dzie-
dzinie lepsze rezultaty. Zdj¹cia na rysunku 14.14 byÅ‚y maksymalnymi zbliżeniami, jakie
mogłem osiągnąć, używając aparatu Olympus E-10. Rysunek 14.15 przedstawia dla po-
równania zdj¹cia wykonane innymi aparatami.
Jak można zaobserwować na rysunku 14.15, z niektórymi aparatami można podejść bardzo
blisko. Sony DSC-85 może ustawić ostrość bardzo blisko praktycznie tuż przed pierwszą
soczewką obiektywu, ale tylko przy najkrótszej długości ogniskowej. Nikon CoolPix 995
również potrafi ustawić ostrość bardzo blisko, lecz w tym przypadku przy praktycznie
każdej ogniskowej. Umożliwia to wykonywanie bardzo dużych zbliżeń bez konieczności
196 Część III Fotografowanie
Rysunek 14.15. Jaka odległość jest wystarczająca? Zdjęcia te zostały wykonane z minimalnej
dostępnej dla poszczególnych aparatów odległości, dla której mogły ustawić ostrość.
Od lewej do prawej: Canon D30 (z obiektywem 50 mm macro), Sony DSC-85 i Nikon CoolPix 995
użycia opcjonalnych obiektywów. Zdj¹cia wykonane makroobiektywem firmy Canon
50 mm ’/2,5 (którego użyÅ‚em do wykonania niemal wszystkich zdj¹Ä‡ produktów w roz-
działach od 1. do 6.) są niesłychanie ostre, ale wymagany jest zakup specjalnego pier-
ścienia-adaptera za około 800 zł, aby można było ustawiać ostrość w odległości mniej-
szej niż kilkanaście centymetrów.
W przypadku makrofotografii odpowiednie oświetlenie fotografowanego przedmiotu staje
si¹ bardzo kÅ‚opotliwym zadaniem, ponieważ aparat znajduj¹ si¹ tak blisko przedmiotu, że
zasłania światło. Wbudowana lampa błyskowa nie jest zbyt pomocna, ponieważ przy du-
żych zbliżeniach w wi¹kszoÅ›ci przypadków motyw główny znajduje si¹ poza obszarem
obejmowanym przez Å›wiatÅ‚o lampy. Nawet gdyby motyw główny zostaÅ‚ obj¹ty przez Å›wia-
tÅ‚o lampy, jest ono zbyt silne, przez co otrzymane w rezultacie zdj¹cie b¹dzie przeÅ›wietlone.
Przy maÅ‚ych odlegÅ‚oÅ›ciach gÅ‚¹bia ostroÅ›ci drastycznie maleje, dlatego kadrowanie i usta-
wianie ostroÅ›ci wymagajÄ… subtelnego podejÅ›cia. MaÅ‚e otwory przysÅ‚ony zwi¹kszajÄ… gÅ‚¹bi¹
ostrości, ale wymuszają stosowanie dłuższych czasów naświetlania. W celu wyelimino-
wania możliwoÅ›ci rozmycia zdj¹cia spowodowanej drganiami aparatu zwykle potrzebny
jest statyw. Wielu fotografów korzysta z pilota zdalnego sterowania, w¹Å¼yka spustowego
lub samowyzwalacza, wykonując zbliżenia, aby zredukować wibracje powstałe podczas
naciskania spustu migawki.
Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów potrzebnych
do fotografowania małych obiektów i makrofotografii
Niezb¹dne akcesoria:
f& aparat z trybem ogniskowania makro.
Akcesoria opcjonalne:
f& pilot zdalnego sterowania, w¹Å¼yk spustowy lub samowyzwalacz,
f& zewn¹trzna lampa bÅ‚yskowa,
f& papier lub inne gładkie tło.
Rozdział 14. Trudne zdjęcia staną się łatwe 197
Rady i wskazówki:
f& Kiedy fotografujesz pod goÅ‚ym niebem, staraj si¹ umiejscowić zewn¹trznÄ… lamp¹
błyskową z boku, lub nawet z tyłu kwiatów, liści i innych małych obiektów.
f& Do fotografowania owadów na ziemi używaj małego stołowego statywu.
f& Aby uzyskać efekt światła wypełniającego podczas fotografowania pod gołym niebem,
możesz użyć małej lampki lub kawałka folii aluminiowej.
Zdjęcia nocne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]