Indeks IndeksCia Leah Kissing The Stone (pdf)Courths Mahler Jadwiga Tajemnicza miśÂ‚ośÂ›ć‡ Marleny (Tajemnica siostry Marleny)Andersen Nexo Marcin MatkaBevarly Elizabeth SześÂ›ciu wspaniaśÂ‚ych 05 Zakochany biznesmen06. Talcott DeAnna Bratnie dusze Walentynki w ValentineTrupia Farma Patricia CornwellAshleigh Raine [Hollywood Heat] Driven to DistractionAnnette Meyers [Olivia Brown 01] Free Love (retail) (pdf)Lyn Hamilton [Archeological Mystery 01] The Xibalba Murders (v1.0) [lit]Diana Palmer Hutton & Co 04 The Texas Ranger
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • raju.pev.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    poza swoją figurą. Nazywano go r Ubu, poczuwał się do obowiązku przemawiania bru-
    talnym i soczystym jÄ™zykiem swego pierwowzoru; że zaÅ›, grajÄ…c tÄ™ rolÄ™, Gémier, za radÄ…
    Lugné-Poego, skandowaÅ‚ sylaby, naÅ›ladujÄ…c sposób mówienia samego Jarry'ego, autor
    i jego figura spłynęły się całkowicie. Mówił o sobie stale w liczbie mnogiej   my 
    lurali a a icu  alboż nie był królem Polski i Aragonii? Jarry doprowaóił do osta-
    tecznych krańców ekscentryczne i pozerskie życie ówczesnych  dekadentów , wypełnione
    absyntemy t  który zwał  świętym zielem  i paradoksami, które sypał z oszałamiającą
    x x i b cili a ra co (łac.)  określenie niewystępujące we współczesnej medycynie, oznaczające przedwcze-
    sną degenerację umysłową.
    x y ri r o (1859 1941)  Êîancuski pisarz i filozof, intuicjonista i twórca koncepcji la i al (pÄ™du
    życiowego, stanowiącego zródło aktywności wszystkich organizmów).
    y p a a zy a  żartobliwa pseudonauka, traktująca o wyjątkach, parodiująca napuszony styl nauki prawói-
    wej.
    y ¹ i yz (z gr.)  naÅ›ladownictwo; w teorii literatury sÅ‚owo używane zwykle w kontekÅ›cie literatury
    naśladującej rzeczywistość.
    y ² ry o a ur o i r (1799 1877)  Êîancuski dramaturg, aktor i przede wszystkim karykaturzysta.
    y ³ a Pru o  postać z karykatur Monniera, przedstawiajÄ…ca Êîancuskiego mieszczanina.
    y t ab y  wysokoprocentowy alkohol na bazie m. in. piołunu i anyżu, popularny w paryskich kręgach
    artystycznych przełomu XIX i XX w.
    al ed a y Ubu Król czyli Polacy 47
    wymową. %7łył w nęóy, dobrowolnej cygańskiej nęóy. Nie chciał i nie umiał zarobkować
    piórem.  Ubu, czemu ty nie chcesz pisać tak jak wszyscy?  spytała go raz cierpliwa
    jego opiekunka, Rachildey u .  Niech mnie pani nauczy , odparł świszczącym od pogar-
    dy głosem. W odczytach, które mu czasem organizowano, aby go wspomóc, uprawiał
    prowokacyjne i zrozu ial o, tworzył nawet całą teorię w tym sensie.  Mówić rzeczy
    zrozumiałe  twieróił  to obciąża umysł i deformuje pamięć; podczas gdy absurd
    ćwiczy mózg i pobuóa grę pamięci .
    Cały jego tryb życia obliczony był na to, aby nieustannie  zaóiwiać mieszczucha .
    Męczące zajęcie! Ale na owym błogosławionym schyłku XIX wieku burżuazyjna Europa
    miała tak mało zmartwień, że można ją było czymś olśnić, czymś jej zaimponować, czymś
    ją zgorszyć, ale w każdym razie zająć ją. Niechby kto spróbował tych metod óiś!
    BÅ‚azen
    Jarry p3ał tedy  wciąż wedle legendy  ocet zmieszany do połowy z absyntem 
    ocet i piołun, co za  literatura !  a mieszaninę tę zaprawiał& kroplą atramentu. Jadał
    surową baraninę z korniszonami. W ubraniu kojarzył ekscentryczność z niechlujstwem
    w niebywałym stopniu. Włosy  niezbyt schludnie utrzymane  spływały mu na ra-
    miona. Dolna część jego garderoby była stale kostiumem cyklisty  Jarry, mały, krępy
    i silny, był namiętnym cyklistą;  na nogach miał pantofle z łyka, a czasem damskie
    trzewiki, które przywóiewał, aby uwydatnić urodę swojej drobnej stopy. Koszula była
    często z kartonu, a na niej  namalowany tuszem czarny krawat.
    Był to dandyzmy v Oskara Wilde'a  r bour y w . W takim stroju zjawiał się Jarry na
    zebraniach literackich i towarzyskich, góie go witano z honorami, jakimi w owej epoce
    darzono talent. Bawiono się nim, zapraszano go. Był dobrowolnym i tragicznym błaznem
    Paryża.
    JednÄ… z manii AlÊîeda Jarry'ego  mania ta, w poÅ‚Ä…czeniu ze staÅ‚ym zamroczeniem
    alkoholicznym, czyniła go niebezpiecznym  była namiętność jego do igraszek z bronią
    palną. Taka scena, i popłoch z nią związany, opisana jest w powieści Gide'ay x a z rz ,
    góie Jarry wprowaóony jest z imienia i z nazwiska.
    Oto ekstrakt tej sceny:
     Kto jest ten Pierrot?  spytała Passaventa, który podał jej krzesło
    i usiadł obok niej.
     To AlÊîed Jarry, autor Króla Ubu. Argonauci gÅ‚oszÄ… go geniuszem,
    dlatego że publiczność wygwizdała jego sztukę. W każdym razie to najcie-
    kawsza rzecz, jaką od dawna wióieliśmy w teatrze.
     Baróo lubię Króla Ubu  rzekła Sara  i baróo rada jestem, że
    spotykam Jarry'ego. Mówiono mi, że jest zawsze p3any.
     Miałby prawo być p3any w tej chwili& Wióiałem go, jak przy obie-
    óie wypił dwie szklanki czystego absyntu. Nie wydaje się, aby go to inko-
    modowałoy y &
    W tej chwili rozlegÅ‚ siÄ™ tuż obok mechaniczny gÅ‚os AlÊîeda Jarry:
     Mały Bercail otruje się, bo nasypałem mu trucizny do filiżanki.
    Jarry bawił się nieśmiałością Bercaila i rozmyślnie starał się go zbić z tro- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ftb-team.pev.pl
  •