Indeks IndeksJames Axler Deathlands 029 BloodlinesHeinlein, Robert A The Door into SummerDni Mroku 5Wipszycka Historia starośźytnych Greków T III [skrypt]Gromyko Olga Wiedśźma opiekunka cz. 1Greg Bear Darwin 01 Darwin's Radioanarchistcookbook2000PS44 Pan Samochodzik i Czarny Ksić…śźć™ Olszakowski TomaszFootfallDean R Koontz Moonlight Bay 1 Fear nothing
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • raju.pev.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    życia. By do tego doszlo, trzeba go zepchnąć w nieświadomość: jest to cel każdego świętego kłamstwa. - Porządek
    kastowy, naczelne, dominujÄ…ce prawo, jest tylko usankcjonowaniem porzÄ…dku naturalnego, prawa naturalnego pierwszej
    rangi, nad którym nie ma władzy żadna arbitralność, żadna  nowoczesna idea". Każde zdrowe społeczeństwo
    rozczłonkowuje się na trzy, wzajemnie uwarunkowane typy o odmiennej grawitacji fizjologicznej, z których każdy ma swą
    własną higienę, swe własne królestwo pracy, swój własny rodzaj poczucia doskonałości i mistrzostwa. Już natura, a nie
    dopiero Manu, dzieli ludzi na istoty, w których przeważa duchowość, na istoty, w których przeważa siła mięśni
    i temperamentu, oraz na średniaków, którzy nie wyróżniają się ani pod jednym, ani pod drugim względem - tych ostatnich
    jako bezlik, tych pierwszych jako wybranych. Najwyższej kaście - jej członków nazywam najnieliczniejszymi - przysługują,
    jako kaście doskonałej, także przywileje najnieliczniejszych: do przywilejów tych należy prezentowanie sobą na Ziemi
    szczęścia, piękna, dobroci. Tylko ludzie najbardziej duchowi mają pozwolenie na piękno: tylko u nich dobroć nie jest
    słabością. Pulchrum est paucorum hominum: dobro jest przywilejem. Na nic natomiast nie można im mniej przyzwolić niż
    na obrzydliwe maniery czy na pesymistyczne spojrzenie, na oko, które obrzydza - czy wręcz na oburzenie ogólnym stanem
    rzeczy. Oburzenie jest przywilejem czandalów; podobnie pesymizm. Zwiat jest doskonały - tak mówi instynkt istot
    najbardziej duchowych, instynkt, który mówi «Tak»: niedoskonaÅ‚ość, wszystko, co poniżej nas, dystans, patos dystansu,
    sam czandala należą jeszcze do tej doskonałości". Ludzie najbardziej duchowi, jako najpotężniejsi, swe szczęście
    znajdują tam, gdzie inni znalezliby swą zgubę: w labiryncie, w srogości wobec siebie i innych, w eksperymencie; ich
    rozkoszą jest przezwyciężanie samych siebie: ascetyczność staje się u nich naturą, potrzebą, instynktem. Trudne zadania
    uznają za swój przywilej, igranie ciężarami, które innych przygniatają, za wypoczynek... Poznanie - forma ascetyczności. -
    Są oni najczcigodniejszym typem człowieka: co nie wyklucza tego, że i najpogodniejszym, najmilejszym. Panują nie
    dlatego, że tak chcą, lecz dlatego, że są; nie mogą postanowić, że będą drugimi. - Drudzy: to strażnicy prawa,
    opiekunowie porządku i bezpieczeństwa, to dostojni wojownicy, to, przede wszystkim, król jako najwyższa formuła
    wojownika, sędziego i ostoi prawa. Drudzy to egzekutywa ludzi najbardziej duchowych, ich najbliższy instrument, który
    zdejmuje z nich wszelkie prostackie czynności, których wymaga panowanie - to ich orszak, ich prawa ręka, ich najlepsi
    uczniowie. - Powiedzmy raz jeszcze: nie ma tu nic z arbitralności, nic z ludzkiego dzieła; jeśli stosunki wyglądają inaczej, to
    są ludzkim dziełem - natura zostaje wówczas pohańbiona... Porządek kastowy, porządek hierarchiczny formułuje naczelne
    prawo samego życia, wydzielenie trzech typów jest niezbędne dla zachowania społeczeństwa, dla umożliwienia typu
    wyższego i typu najwyższego - dopiero nierówność praw jest warunkiem istnienia praw jako takich. - Prawo jest
    przywilejem. Każdy ma w swym sposobie bycia także swój przywilej. Nie deprecjonujmy przywilejów, które przysługują
    średniakom. %7łycie, które dąży ku wyżynom, staje się coraz twardsze - rośnie chłód, rośnie odpowiedzialność. Kultura
    wysoka jest piramidą: może stać tylko na szerokiej podstawie, za najpierwszą przesłankę ma mocno i zdrowo
    skonsolidowane średniactwo. Rzemiosło, handel, rolnictwo, nauka, spora część sztuki, cała - jednym słowem - działalność
    zawodowa konweniuje tylko ze średnią miarą umiejętności i pragnień: tego rodzaju zajęcia byłyby nie na miejscu wśród
    wyjątków, niezbędny do nich instynkt pozostawałby w sprzeczności zarówno z arystokratyzmem, jak i z anarchizmem.
    Przeznaczenie naturalne sprawia, że jest się pożytkiem publicznym, kółkiem, funkcją: nie społeczeństwo, lecz swego
    rodzaju szczęście, do którego zdolni są jedynie najliczniejsi, czyni z nich inteligentne maszyny. Dla średniaka jego
    średniactwo jest szczęściem; mistrzostwo w jednej dziedzinie, specjalizacja naturalnym instynktem. Zredniactwo samo w
    sobie traktować jako zarzut - byłoby to zupełnie niegodne głębszego ducha. Jest ono pierwszym warunkiem koniecznym,
    aby mogli istnieć ludzie wyjątkowi: kultura wysoka jest uwarunkowana przez średniactwo. Jeśli człowiek wyjątkowy właśnie
    ze średniakami obchodzi się delikatniejszą ręką niż ze sobą samym i z sobie równymi, to postawa taka jest nie tylko
    ze średniakami obchodzi się delikatniejszą ręką niż ze sobą samym i z sobie równymi, to postawa taka jest nie tylko
    uprzejmością serca - lecz po prostu jego obowiązkiem... Kogo najbardziej nienawidzę pośród dzisiejszej hołoty?
    Socjalistycznej hołoty, czandalówych apostołów, którzy podkopują instynkt, radość, poczucie zadowolenia robotnika ze
    swego skromnego bytu - którzy wlewają weń zawiść, którzy uczą go zemsty... Bezprawie nigdy nie polega na nierówności
    praw, lecz na żądaniu  równych" praw. Co jest liche"? Ależ już to powiedziałem: wszystko, co pochodzi ze słabości, z
    zawiści, z zemsty.
    - Anarchista i chrześcijanin wywodzą się z jednego zródła...
    58
    W rzeczy samej, stanowi to różnicę, w jakim celu się kłamie: czy kłamstwem się utwierdza, czy burzy. Między
    chrześcijaninem i anarchistą można postawić znak równości: ich cel, ich instynkt zmierza tylko do burzenia. Dowód tej tezy
    trzeba tylko wyczytać z historii, która zawiera go z przerażającą wyrazistością. Przed chwilą poznaliśmy religijne
    prawodawstwo, którego celem było  uwiecznienie" naczelnego warunku rozkwitu życia,  uwiecznienie" wielkiej organizacji [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ftb-team.pev.pl
  •