[ Pobierz całość w formacie PDF ]
z nazwami pór roku, które łączymy z obserwacją otoczenia i zmianami zachodzącymi
w świecie ludzi, zwierząt i roślin).
W kształtowaniu poczucia upływającego czasu bardzo przydatne są: klepsydra i popu-
larny minutnik odmierzają one krótkie odcinki czasu, które można odnieść do trwania wy-
konywanych czynności.
Poziom I
1. Poznawanie przy różnych okazjach określeń: długo krótko, teraz, najpierw, potem
(np. pobyt w łazience, w szatni, planowanie różnych czynności w ciągu dnia).
2. Posługiwanie się określeniami przed i po w aspekcie czasowym, np. przed obiadem
wyjdziemy do ogrodu, po leżakowaniu zjemy podwieczorek.
Poziom II
1. Poznawanie i przyswajanie określeń czasu: długo dłużej, krótko krócej, przedtem
potem, szybko wolno. Ocena następuje na podstawie porównywania początku i końca
tej samej czynności wykonywanej przez co najmniej dwoje dzieci, np. w szatni określanie
tempa ubierania się kto jest pierwszy, ubrał się szybko, kto ostatni, ubierał się wolno.
Poziom III
1. Poznawanie i przyswajanie określeń czasu:
a) pory dnia: rano, południe, wieczór np. rano zjemy śniadanie, w południe obiad,
a kolację wieczorem (w domu),
b) dzisiaj, wczoraj, jutro np. w czasie swobodnych rozmów z dziećmi stawiamy pyta-
nia: co robiły wczoraj, jakie wrażenia mają z dzisiejszej wycieczki, kto jutro przynie-
sie książkę o ptakach?
c) dni tygodnia: sobota, niedziela, poniedziałek np. dzisiaj jest piątek, a jutro sobota
w sobotę, czyli jutro nie przychodzimy do przedszkola,
d) aktualna pora roku np. lato wspomnienia z wakacji; zima pada śnieg i można
jezdzić na sankach; wiosna kwitną kwiaty i pojawiają się liście na drzewach; jesień
liście zmieniają kolor i opadają z drzew.
2. Porównywanie tempa wykonywanych czynności: prędko prędzej najprędzej, wolno
wolniej najwolniej, np. przy wykonywaniu czynności samoobsługowych, prac pla-
styczno-konstrukcyjnych lub w trakcie zabaw ruchowych, zwłaszcza przy rozgrywaniu
konkurencji tzw. sztafet .
126
Poziom IV
1. Zdobywanie doświadczeń sprzyjających porównywaniu czasu wykonywanych czynności
i stosowanie określeń: długo dłużej, krótko krócej, teraz przedtem, potem najpierw,
szybko wolno, np. teraz posprzątamy (ułożymy) klocki, które przedtem zostały rozsypane.
2. Poprawne posługiwanie się pojęciami określającymi pory doby: rano, południe, wieczór,
noc, np. odwołanie się do następstwa dnia i nocy w dzień bawimy się, w nocy śpimy
określanie wyglądu słońca i jego położenia w kolejnych porach dnia i związaną z tym
długością cienia. Opowiadanie, co dzieje się w naszym życiu od rana do nocy co wte-
dy robimy, czym się zajmujemy.
3. Poprawne posługiwanie się określeniami: dziś, wczoraj, jutro w czasie rozmów na te-
mat minionych zdarzeń (wczoraj), dziejących się aktualnie (dzisiaj), mających nastąpić
(jutro).
4. Posługiwanie się nazwami dni tygodnia z zachowaniem właściwej kolejności, rozumie-
nie następstwa dni, np. przy ustalaniu dyżurów, przy prowadzeniu kalendarza pogody,
listy obecności... (określanie: wczoraj była środa, dzisiaj jest czwartek, jutro będzie pią-
tek jutro, w piątek nie przyjdę do przedszkola, ponieważ idę do dentysty).
5. Osłuchiwanie się z nazwami miesięcy, zapamiętanie nazwy aktualnego miesiąca oraz
posługiwanie się nazwami pór roku. Odwoływanie się do doświadczeń z lat ubiegłych,
wiązanie nazwy pory roku z jej charakterystycznymi cechami i z tym, co dzieje się
w świecie ludzi, roślin i zwierząt.
6. Określanie i porównywanie czasu trwania różnych czynności przy zastosowaniu zegara
piaskowego (klepsydry), kuchennego minutnika i zegara tarczowego:
a) obserwowanie przesypywania się piasku w klepsydrze przy określaniu czasu trwania
jedzenia, sprzątania zabawek, ubierania się, zabawy atrakcyjną zabawką czy zjeżdża-
nia na sankach...,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]