Indeks IndeksDębski Eugeniusz Yeates 04 Flashback 2, czyli okradziony światAnne Madden Cromwell's Captain (pdf)04. May Karol Kleska SzatanaChristine Feehan Dark 05 Dark ChallengeJack Vance Alastor 933 MaruneShalvis Jill Na wyłącznoÂśćJ W McKenna Lord of Avalon [EC Aeon] (pdf)Doyle A.C. Wspomnienia i przygodyBloodmates 1 Kiss and Tell50.Copeland_Lori_Slodki_klamca
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anusiekx91.opx.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    tempa dojrzewania, a także na skutek ćwiczeń terapeutycznych.
    16. Która z koncepcji etiologicznych jest prawdziwa?
    Etiologia dysleksji rozwojowej, a więc jej pierwotne przyczyny,
    nieznane są do końca. Wymienia się, jak wyżej przedstawiono, kilka
    koncepcji:
    1 ) Koncepcja genetyczna - upatrujÄ…ca przyczynÄ™ w dziedziczeniu
    tych zmian w c.u.n, które są przyczyną zaburzeń funkcjonalnych i
    podłożem trudności w czytaniu i pisaniu (czynnikiem patogennym są
    w tym wypadku geny, przekazywane z pokolenia na pokolenie);
    2) koncepcja opóznionego dojrzewania centralnego układu nerwo-
    wego - upatrująca przyczynę trudności w spowolnieniu dojrzewania
    c.u.n. i zaburzeniach funkcjonalnych (czynniki patogenne: geny,
    czyn-
    niki uszkadzajÄ…ce c.u.n.: hormony);
    3) koncepcja organiczna - upatrujÄ…ca przyczynÄ™ w mikrouszkodze-
    niu struktury tych okolic mózgu, które realizują czynność pisania i
    czytania (czynniki patogenne chemiczne, fizyczne i biologiczne
    od-
    dziatujÄ… na c.u.n. w okresie okofoporodowym);
    4) koncepcja hormonalna - upatrujÄ…ca przyczynÄ™ w niedoksztatce-
    niu struktury niektórych okolic kory mózgowej i nieprawidłowym
    mode-
    lu rozwoju mózgu, tzn. zablokowaniu rozwoju lewej pótkuli mózgowej
    (czynniki patogenne: nadprodukcja hormonów, np.testosteronu);
    46 I 47
    5) koncepcja psychodysleksji - upatruje przycryny w zaburzeniach
    29
    funkcjonalnych c.u.n. - emocjonalnych (czynniki patogenne: urazy
    psychiczne, stres).
    Jak widać z tego zestawienia, żadna z koncepcji nie jest w pełni
    zweryfikowana. W największym stopniu potwierdzone badaniami obie-
    ktywnymi są koncepcje wskazujące na strukturalne tło dysleksji
    (nie-
    dokształcenie lub uszkodzenie kory mózgowej, por. badania N. Ge-
    schwinda i A. Galaburdy), choć i tu wiele spraw wymaga
    wyjaśnienia.
    Widać też wyraznie, jak koncepcje te wzajemnie są ze sobą powiąza-
    ne, jak siÄ™ uzupetniajÄ…. Potwierdzenie jednej z nich, w przypadku
    konkretnego dziecka, nie wyklucza pozostałych. Prawdopodobnie
    większość z nich (lub wszystkie) uznana zostanie za prawdziwe.
    Wyjaśnione też zostaną związki między zjawiskami przez nie opisywa-
    nymi. Do tego jednak potrzebne jest wprowadzenie nowych
    technolo-
    gii badań nad strukturą i bioelektryczną czynnością centralnego
    układu nerwowego, a szczególnie mózgu.
    17. Co znaczy termin'polietiologia"?
    Termin polietiologia oznacza wieloprzyczynowość, a zatem, że
    dane zaburzenie może być uwarunkowane wieloma różnymi przyczy-
    nami. Dysleksja jest uwarunkowana polietiologicznie, ponieważ w
    różnych przypadkach mogą ją spowodować różne przyczyny (u
    jednego dziecka - dziedziczność, u drugiego - organiczne uszkodze-
    nie mózgu), a nawet mogą one wystąpić równocześnie w tym samym
    przypadku (dziecko może zarówno odziedziczyć dysleksję, jak też
    może doznać mikrouszkodzeń c.u.n. wskutek patologicznej ciąży i
    porodu). Należy się spodziewać, że w przypadku jednoczesnego
    oddzialywania obydwu przyczyn będziemy mieli do czynienia z cięż-
    szymi konsekwencjami w postaci nasilonych trudności w czytaniu i
    pisaniu.
    VI. PATOMECHANIZM - WTÓRNE PRZYCZYNY
    DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
    1. Jaki jest mechanizm powstawania dysleksji rozwojowej?
    Nie jest on w pehi poznany. Pierwotne przyczyny dysleksji
    (etiolo-
    gia) powodują skutki, które są bezpośrednimi prcyczynami dysleksji.
    Są to zaburzenia funkcji c.u.n., które mają charakter parcjalny i
    występują przede wszystkim w obszarze procesów poznawczych
    (percepcji, czyli spostrzegania, języka), motoryki i integracji
    tych
    funkcji. Prryjmuje się, że należy raczej mówić o patomechanizmach
    dysleksji, ponieważ różne konfiguracje dysfunkcji leżą u podstaw
    specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, odmienne u różnych
    dzieci.
    2. Jak rozumieć neuropsychologiczny mechanizm czynności czyta-
    nia i pisania, ich lokalizację w mózgu?
    Czytanie i pisanie to wyższe czynności psychiczne. Struktura tych
    czynności jest złożona (opiera się na prostych funkcjach i ich
    wspótdziałaniu, a lokalizacja ma charakter układowy i dynamiczny. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ftb-team.pev.pl
  •