[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ludzkiej psychice, np. zdolność Polaków do poświęceń - aż do poniesienia
snym świecie polskiej tolerancji było i jest absolutnym pewnikiem dla
najwyższej ofiary - życia (...) Tutaj (...) istnieje patriotyzm polski, w którym
wszystkich uczciwych intelektualnie autorów żydowskiego pochodzenia.
żyją jednak pewne wartości uniwersalne psychiki ludzkiej i kultury europej-
Należy przypomnieć choćby tak wymowne stwierdzenia A. Rudnickiego
skiej. Ten patriotyzm wolnościowy jest w rzeczywistości ucieleśnieniem naj-
( Teatr zawsze grany"): Od stuleci świat sprowadzał z Polski rabinów, filozo-
piękniejszych aspektów kultury europejskiej (por. szerzej: J.R. Nowak Myśli o
fów, kaznodziejów, kantorów. Prawdziwe żydostwo żyło w Polsce. Polska była
Polsce i Polakach", Katowice 1994, s. 327-328).
jego Ziemią Obiecaną. Głośny angielski historyk pochodzenia żydowskiego
A. Polonszky, dyrektor Instytutu Studiów Polsko-%7łydowskich w Oksfordzie Prawie sto lat wcześniej równie gorąco wysławiał ten patriotyzm
wolnościowy" Polaków Georg Brandes (właśc. Morris Cohen), jeden z naj-
pisał wręcz, ze status, jakim cieszyli się %7łydzi w Polsce był unikalny w skali
słynniejszych krytyków literackich i historyków literatury pod koniec XIX
europejskiej. Współczesny amerykański myśliciel żydowski, rabin B.L. She-
wieku. Brandes pisał: Naród polski cały rozpłynął się w swej sprawie narodo-
rvin stwierdził w 1991 r., że w Polsce w XV i XVI wieku naród żydowski
wej, a ta polska sprawa toć przecie nic innego jak sprawa ogólnoludzka -
został dowartościowany- nie był obciążony koniecznością zachowywania się
sprawa ludzkości. Dlatego Polskę miłuje się nie tak, jak się kocha Niemcy lub
jak gość w obcym domu, który musi dostosowywać się do życia gospodarza
Francję lub Anglię, lecz się ją kocha tak, jak się wolność kocha. Bo kochać
(...). Gdzież indziej, jak nie w Polsce, %7łydzi mogli przez tak wiele pokoleń
Polskę, wszak to znaczy kochać wolność, mieć sympatię głęboką dla nieszczę-
swobodnie rozwijać, utrzymywać i kultywować swoje własne dziedzictwo. I.
ścia, podziwiać odwagę i zapał wojenny. Polska jest symbolem, symbolem
Lewin , profesor Jeshiva University w Nowym Jorku stwierdził, że polskie
wszystkiego, co najszlachetniejsi w ludzkości umiłowali i za co wal-
ustawodawstwo wobec %7łydów mogłoby stanowić wzór dla ustawodawstwa
czyli (podkr. - J.R.N.) (...) Wszędzie gdziekolwiek, kto w Europie o wolność
czasów nowożytnych. Podobne oceny można znalezć w licznych pracach
walczy, ten i za Polskę walczy (por. G. Brandes Polska", Lwów 1898, s. 28,
innych autorów żydowskich np. L. Poliakowa ( L'histoire d'antisemitisme"), I.
31, 32).
Halevi ( A History of Jews"), R.N. Bernheima ( Histoire Juive"), B. Weinryba
Te właśnie najpiękniejsze polskie tradycje powstańczo-wolnościowe
( The Jews of Poland"), F.M. Schweitzera ( A History of the Jews Since the
starano się na różne sposoby pomniejszać, zniekształcać i podważać w dobie
First Century AD").
PRL-u. Jakże często starano się wówczas pokazywać polskie powstania jako
A oto ocena najsłynniejszego dziś zagranicznego badacza dziejów
wyraz nonsensownego rzucania się", niepotrzebnego" zderzania się z
Polski profesora Normana Daviesa. W książce Boże Igrzysko" (Kraków
22 23
Rosją, zamiast pójścia na jedynie słuszną" drogę pełnego przystosowania do
interesy, była więc wybrana przez tylu Polaków walka za wolność Naszą i
potężnego imperium rosyjskiego. Nurt tego typu myślenia zaczął dominować
Waszą"?
od pierwszych lat rządów komunistycznych w Polsce (vide książka Aleksan-
Gromiciele powstań polskich, atakujący je za absurdalność" wystą-
dra Bocheńskiego Dzieje głupoty w Polsce" czy wybielająca zdradzieckiego
pień przeciwko potężnemu zaborcy, przemilczają fakt, że nie byliśmy wcale
margrabiego Wielopolskiego książka Ksawerego Pruszyńskiego). Pomniej-
wyjątkowymi w Europie ze swymi buntami i powstaniami. Powstawali do
szaniu i dyskredytowaniu tradycji antyrosyjskich powstań narodowych towa-
walk o wolność Włosi i Węgrzy, Irlandczycy i Grecy, Serbowie i Bułgarzy
rzyszyło oczernianie obrazu ostatniego polskiego zrywu wolnościowego -
etc, niejednokrotnie płacąc za to bardzo wielkimi stratami. A przecież wiele i
Powstania Warszawskiego.
powstań innych narodów europejskich było podnoszonych przeciwko o
W czasach gomułkowskich nie doszło do tak oczekiwanego przez wiele mniej okrutnym ciemięzcom niż dławiące Polaków imperium carów.
Naród docenienia najpiękniejszych polskich tradycji wolnościowych. Prze- Czyż można się dziwić, że kochający wolność Polacy nie mogli się nigdy
ciwnie, w tym czasie nasiliły się bardzo wyrafinowane ataki różnych wpły- pogodzić z barbarzyńską mentalnością rosyjskiego despotycznego samo-
wowych środowisk (publicystów, filmowców etc.) na polskie bezmyślne dzierżawia? Mentalnością, którą najlepiej wyraził szef rosyjskiej policji za cara
[ Pobierz całość w formacie PDF ]