Indeks IndeksRolls_Elizabeth_ _Honorowy_uwodzicielCarol Lynne [Cattle Valley 16] Firehouse Heat (pdf)05. Dynastia Elliotów Sands Charlene Tajemnicza nieznajomaÂŚlepa wiaraCox Maggie W sśÂ‚onecznej PortugaliiDale Carnagie Jak Zdobyć‡ PrzyjacióśÂ‚ i Zjednać‡ Sobie LudziAnne Perry [Pitt 22] Southampton Row (pdf)Esther Mitchell Curse Of The MJackson Lilian Braun Kot, który...18 Kot, który lubiśÂ‚ serySurrender 1 Surrender Melody Anne
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • csw.htw.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    cjonalną samoświadomość i fantazje oraz (3) zależny, podporządkowany  pociąga-
    jący odrzucenie od siebie odpowiedzialności. Rubinton (1980) i Daniels (1982)
    w swoich badaniach dążyli do potwierdzenia słuszności tego właśnie systemu klasy-
    fikacji. Ich zdaniem, osoby racjonalnie podejmujące decyzje najbardziej korzystają
    z interwencji racjonalnych, a osoby, których styl podejmowania decyzji ma charak-
    ter intuicyjny  z interwencji intuicyjnych. Badania R.G. Thomasa i Bruninga (1984)
    potwierdziły z kolei model podejmowania decyzji opracowany dla studentów szkół
    wyższych (college) przez Harrena. Prowadzący badanie zauważyli, że skutki nie
    zredukowanego dysonansu poznawczego dotyczącego decyzji w sprawach zawodu
    powodowały regres do wcześniejszych etapów procesu podejmowania decyzji i wy-
    cofanie się z zaangażowania związanego z daną decyzją.
    Te próby opisania stylów podejmowania decyzji wykazują istotne zróżnicowa-
    nie w zależności od badanej populacji (uczniowie szkół średnich, studenci, doro-
    śli), zaangażowanego czasu (określony punkt czasowy lub okres) oraz przyjętych
    założeń metodologicznych. Każda z nich stanowi jednak bogaty materiał do dal-
    szych badań. Należy również pamiętać, że termin  podejmowanie decyzji jest
    często używany jako synonim określenia  rozwiązywanie problemu .
    D.J. Walsh (1987) spróbowała zestawić wnioski dotyczące indywidualnych róż-
    nic w procesie podejmowania decyzji związanych z zawodem. Zauważyła ona, że
    metody podejmowania decyzji różnią się pod sześcioma różnymi względami:
    Własna osoba lub inni, jako zródło zadania decy-
    Orientacja wewnętrzna/zewnętrzna
    zyjnego
    Wiedza a emocje
    Ukierunkowanie na fakty/uczucia
    w procesie podejmowania decyzji
    Dotyczy każdego etapu procesu podejmowania
    Podejście systematyczne/przypadkowe
    decyzji
    Przywiązywanie uwagi do planowania, konse-
    Czujność/zaniedbanie
    kwencji, itp.
    Poświęcony czas
    W celu zakończenia każdej z faz procesu
    Duża lub mała
    Ilość informacji
    131
    Kategorie te, podobnie jak większość innych propozycji w tym zakresie, mają
    charakter bardziej opisowy niż preskryptywny.
    Często w dziedzinie nauk behawiorystycznych i społecznych mamy do czynie-
    nia z sytuacją, w której pewne techniki stają się bardziej popularne niż inne, a ich
    zastosowanie motywuje do nowych badań, przyczynia się do zebrania nowych
    wniosków lub dogłębniej wyjaśnia niektóre istniejące koncepcje. Przykładami ta-
    kich technik są techniki meta-analityczne i wielowariantowe. Jedną z ostatnio sto-
    sowanych metod jest analiza skupisk (cluster analysis)  metoda różnicującego
    sortowania danych w kategorie. Lucas i Epperson (1990) wykorzystali tę technikę
    w celu określenia typów niezdecydowanych studentów oraz porównania, czy wcze-
    śniej opracowane systemy racjonalnych kategorii były zgodne z tymi, wyróżnio-
    nymi na podstawie analizy skupisk. Prowadzący badanie potwierdzili, że niewąt-
    pliwie istnieją różne rodzaje niezdecydowania przy podejmowaniu decyzji zwią-
    zanych z karierą, że kategorie wyróżnione na podstawie analizy skupisk są zgodne
    z kategoriami wyodrębnionymi na zasadzie logicznego różnicowania przez auto-
    rów wcześniejszych badań (Lucas & Epperson, 1988) oraz że każdy z pięciu wy-
    różnionych typów wykazywał się różnym poziomem niepokoju. Dalsze potwier-
    dzenie tej koncepcji znajdujemy w pracy Lucasa (1993).
    Larson, Heppner, Ham i Dugan (1988) również wykorzystali technikę skupisk
    w celu zidentyfikowania czterech odrębnych podtypów wśród osób niezdecydo-
    wanych: (1) unikający, nie mający planu, (2) świadomie niezdecydowani (mała
    grupa), (3) pewni, ale niedoinformowani, (4) niedoinformowani. Około 25% bada-
    nej grupy studentów drugiego roku należało do typu unikającego, nie mającego
    planu; były to osoby, w przypadku których nastąpiło połączenie braku działań
    w zakresie planowania kariery z nieprzystosowaniem  niewłaściwymi zachowa-
    niami i postawami. Osoby te wykazywały się niskimi zdolnościami w zakresie
    rozwiązywania problemów, zwłaszcza dotyczących spraw związanych z karierą.
    Była to grupa osób nie posiadających ani informacji, ani umiejętności podejmowa-
    nia decyzji. Grupa osób pewnych, ale niedoinformowanych  również około jed-
    nej czwartej ogółu badanych  wykazała umiarkowany brak działań w zakresie
    planowania kariery; osoby te wysoko oceniały swoje zdolności rozwiązywania
    problemów, ale nie posiadały informacji o procesie planowania kariery. Najwięk-
    sza grupa (prawie połowa próby) należała do grupy niedoinformowanej. Osoby te
    oceniały swoje zdolności rozwiązywania problemów jako przeciętne, brakowało
    im informacji związanych z karierą. Te właśnie osoby uznano za najbardziej po-
    datne na interwencje doradcze.
    Fuqua, Blum i Hartman (1988) przeprowadzili badanie na grupie uczniów szkół
    średnich, które także potwierdziło istnienie różnych typów uczniów niezdecydo-
    wanych. Prowadzący badanie, również wykorzystując technikę analizy skupisk,
    wyodrębnili cztery grupy, różniące się poziomem problemu oraz typowym mani-
    festowaniem niepokoju przez każdą grupę.
    Grupa I (42%) obejmowała osoby zdecydowane do wyboru kariery
    względnie wolne od nadmiernego niepokoju i dość skuteczne w za-
    132
    kresie kształtowania tożsamości w kategoriach atrybucji. Grupa II
    (22%) charakteryzowała się co najmniej średnim niezdecydowaniem
    w sprawach wyboru kariery, podwyższonym poziomem niepokoju,
    mniej ukształtowaną tożsamością oraz dosyć zinternalizowanym po-
    czuciem kontroli (locus of control). Grupy III (28%) i IV (8%) obej- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ftb-team.pev.pl
  •