[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wpisz w pojedynczym wierszu:
$ convert delay 20 drive1.jpg drive2.jpg drive3.jpg drive4.jpg drive5.jpg
driving.miff Enter
Rozdział 18. f& Edycja obrazków 467
Niektóre formaty obrazków są stratne, co oznacza utratę niektórych danych obrazka
po wykonaniu konwersji. Przykładem formatu stratnego jest JPEG, który służy zwykle
do zapisywania fotografii cyfrowych. Jeżeli wykonana zostanie konwersja pliku z for-
matu zródłowego PNM na format JPEG i z powrotem na format PNM, plik wynikowy
PNM nie będzie identyczny jak plik zródłowy.
Aby pliki obrazków konwertować w sposób interaktywny, należy otworzyć je w pro-
gramie GIMP, a następnie wybrać polecenie Save as z menu File i określić docelowy
format pliku. Więcej informacji na ten temat można znalezć w kolejnym przepisie.
18.3. Użycie programu GIMP
GIMP
DEB: gimp
grokking-the-gimp
RPM: gimp
WWW: http://www.gimp.org/
Nawet jeśli planujesz wykonywanie tylko podstawowych operacji edycji obrazków, takich
jak stosowanie filtrów lub efektów bądz kadrowanie, retuszowanie i obrabianie zdjęć cy-
frowych, warto zapoznać się z programem GIMP (GNU Image Manipulation Program).
GIMP to flagowy edytor obrazków dla systemów linuksowych, który może być używany
do malowania, rysowania, tworzenia i edytowania obrazków na wiele różnych sposobów.
Za jego pomocą można także konwertować pliki obrazków, kadrować i retuszować
zdjęcia cyfrowe, a nawet przeglądać duże kolekcje obrazków i zdjęć.
GIMP jest instalowany wraz z ogromną kolekcją narzędzi, filtrów, czcionek i innych
dodatków. Poniżej przedstawiono krótką listę najważniejszych funkcji tego programu:
pełny zestaw narzędzi malarskich, takich jak Brush, Pencil, Airbrush i Clone,
obsługa pędzli i wzorców użytkownika,
pełny zestaw narzędzi do zaznaczania obrazków oraz ich transformacji i mody-
fikacji, włącznie z edytorem gradientów, mieszaniem kolorów i efektami spe-
cjalnymi,
obsługa animacji,
obsługa warstw i kanałów,
obsługa dużych obrazków, których wielkość jest ograniczona tylko dostępnym
miejscem na dysku twardym,
funkcja wygładzania czcionek o wysokiej jakości,
pełna obsługa kanału alfa,
obsługa skryptów poleceń,
468 Część IV f& Obrazki i zdjęcia
wielokrotne operacje cofania i przywracania, ograniczone tylko dostępnym miej-
scem na dysku twardym,
możliwość otworzenia jednocześnie wielu obrazków,
obsługa wszystkich popularnych plików obrazków, takich jak JPEG, PNG, XPM,
TIFF, TGA, MPEG, PS, PDF, PCX i BMP,
szybkie dodawanie ponad 100 modułów dodatkowych do obsługi nowych for-
matów plików i filtrów efektów.
Program GIMP działa w środowisku X i jest uruchamiany poprzez wpisanie polecenia
gimp lub wybranie odpowiedniej opcji z menu menadżera okien. Jako argument tego po-
lecenia można podać nazwę jednego lub kilku plików obrazków, które zostaną otwarte.
Ò! Aby korzystajÄ…c ze znaku zachÄ™ty powÅ‚oki uruchomić program GIMP w tle,
wpisz:
$ gimp & Enter
Po uruchomieniu program otworzy w oddzielnych oknach wszystkie pliki obrazków, któ-
rych nazwy zostały podane jako argumenty. Na ekranie wyświetlony zostanie także
główny panel programu, który przedstawiono na rysunku 18.10.
Rysunek 18.10.
Główny panel
programu GIMP
Aby rozpocząć pracę z programem GIMP, należy zapoznać się z jego instrukcją obsługi,
a także z innymi dokumentami i zasobami dostępnymi na witrynie internetowej tej
aplikacji pod adresem http://www.gimp.org/. Podręcznik użytkownika można również
zainstalować w systemie. W przypadku dystrybucji Debian jest on dostępny jako
oddzielny pakiet o nazwie grokking-the-gimp.
Rozdział 18. f& Edycja obrazków 469
18.4. Użycie innych edytorów
obrazków
Dla systemu Linux dostępna jest ogromna liczba aplikacji służących do edycji obrazków.
Za ich pomocą można wykonać praktycznie wszystkie operacje edycji, manipulacji
i zapisu obrazków.
Poniższa tabela przedstawia niektóre popularne narzędzia i aplikacje służące do obróbki
obrazków i fotografii. Lista ta nie jest z pewnością wyczerpująca.
aa3d Generuje stereogramy ASCII (ASCII art)
DEB: aa3d
RPM: aa3d
WWW: http://aa-project.sourceforge.net/aa3d/
AutoTrace Przekształca mapy bitowe na obrazki w formacie wektorowym
DEB: autotrace
RPM: autotrace
WWW: http://autotrace.sourceforge.net/
Barcode Tworzy kody paskowe, rozpoznaje wszystkie standardowe formaty kodów
DEB: barcode
RPM: barcode
WWW: http://tinyurl.com/36s28
Bitmap Edytor map bitowych, wykorzystywany w środowisku X Window System
do tworzenia ikon i wzorków (patrz przepis 4.7.3 Zmiana parametrów
okna głównego )
DEB: xbase-clients
RPM: XFree86-progs
WWW: http://www.xfree86.org/
Blender Bardzo popularny program do modelowania, renderowania i animowania
w trzech wymiarach oraz do projektowania grafiki dla gier komputerowych
DEB: blender
RPM: blender
WWW: http://www.blender.org/
CADUBI Służy do tworzenia grafiki ASCII
DEB: cadubi
WWW: http://langworth.com/CadubiProject
Drgenius Dwa powiązane narzędzia do rysowania interaktywnych kształtów
geometrycznych
Drgeo
DEB: drgenius
RPM: drgenius
WWW: http://ofset.sourceforge.net/
Dia Narzędzie do tworzenia prostych wykresów i diagramów. Umożliwia
eksport plików do formatu EPS (patrz rozdział 20. PostScript )
DEB: dia
dia-common
RPM: dia
WWW: http://www.gnome.org/projects/dia/
470 Część IV f& Obrazki i zdjęcia
Effectv Przetwarza sygnał telewizyjny i nakłada różne efekty specjalne
DEB: effectv
WWW: http://effectv.sourceforge.net/
Electric System CAD do projektowania układów elektrycznych, schematów,
obwodów itp.
DEB: electric
RPM: electric
WWW: http://tinyurl.com/3yzbf
Figurine Edytor grafiki wektorowej, którego obsługa powinna być prostsza niż
klasycznego narzędzia Xfig (patrz opis poniżej). Autorzy zachowali
zgodność z formatem plików Xfig
DEB: figurine
RPM: figurine
WWW: http://figurine.sourceforge.net/
[ Pobierz całość w formacie PDF ]