Indeks IndeksJack Kerouac On the RoadLudzie Bezdomni Tom2Jacques Vallee Dimensions A Casebook Of Alien ContactMcTaggart Hegelian CosmologyHewitt_Kate_ _WćąĂ˘Â€Âšoska_winnicaczymuzykapomagawnauceBusiness English TestsSienkiewicz Henryk HaniaCatherine Mann [Dark Ops 01] Defender (pdf)Arthur C. Clarke 2001 Odyseja kosmiczna
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anusiekx91.opx.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    pojęć, w którym brak, z jednej strony, wszelkiego stosunku do
    naoczności zmysłowej, a z drugiej, wszelkiego ich powiązania w
    mo\liwym doświadczeniu. Istotne więc ograniczenie pojęć w tych
    zasadach polega na tym, \e wszystkie rzeczy tylko jako przedmioty
    doświadczenia podlegają w sposób konieczny a priori wymienionym
    warunkom.
    Po drugie, wynika stąd równie\ pewien im swoiście właściwy
    sposób ich dowodzenia, to mianowicie, \e wspomniane zasady
    odnosimy nie wprost do zjawisk i ich stosunku, lecz do mo\liwości
    doświadczenia, którego [309] tylko materię, nie zaś formę, stanowią
    zjawiska, tj. \e odnosi się je do zdań syntetycznych przedmiotowo i
    powszechnie wa\nych, czym właśnie sądy doświadczeniowe ró\nią
    się od sądów tylko spostrze\eniowych. Odbywa się to w ten sposób,
    \e zjawiska, jako same tylko dane naoczne, zajmujące pewną część
    przestrzeni i czasu, podpadają pod pojęcie wielkości, które to, co w
    nich ró\norodne, jednoczy syntetycznie a priori według prawideł; a
    63
    nadto, \e o ile spostrze\enie poza naocznością zawiera w sobie jeszcze
    wra\enie, między którym to wra\eniem a zerem, tj. zupełnym jego
    zniknięciem, zawsze dokonuje się przejście przez umniejszanie, to, co
    realne w zjawiskach, musi posiadać pewien stopień, bo choć39 samo
    wra\enie nie zajmuje \adnej czyści przestrzeni lub czasu40, to jednak
    przejście z pustego czasu lub przestrzeni do wra\enia jest mo\liwe
    tylko w czasie; chocia\ więc wra\enie  jako jakość oglądu
    empirycznego co do tego, czym się ono ró\ni swoiście od innych
    wra\eń, nigdy a priori nie mo\e być poznane, to jednak w mo\liwym
    doświadczeniu w ogóle będzie ono mogło być jako wielkość
    spostrze\enia odró\nione co do intensywności od ka\dego innego z
    nim jednorodnego wra\enia. Przez to zaÅ› staje siÄ™ dopiero mo\liwe i
    zostaje określone zastosowanie matematyki do przyrody z uwagi na
    naoczność zmysłową, przez którą przyroda jest nam dana.
    Główną jednak uwagę musi zwrócić czytelnik na sposób
    dowodzenia zasad występujących pod nazwą analogii doświadczenia.
    Nie dotyczÄ… one bowiem wytwarzania danych naocznych  jak
    zasady zastosowania matematyki do przyrodoznawstwa w ogóle 
    lecz [310] połączenia ich istnienia w jednym doświadczeniu, to zaś nie
    mo\e być niczym innym, jak określeniem istnienia w czasie według
    praw koniecznych, przy których jedynie to określenie jest
    przedmiotowo wa\ne, a więc jest doświadczeniem. Przeto dowód tych
    39
    W tekÅ›cie oryginaÅ‚u wystÄ™puje spójnik «sofern» (= o ile), który nie
    jest zrozumiały w związku z całym zdaniem. Tłumaczenie Bornsteina,
    choć niedosłowne, oddaje jednak prawdopodobnie trafnie myśl Kanta.
    (J. S.)
    40
    [przyp. Kanta]: Ciepło, światło itd. są w małej przestrzeni równie
    wielkie (co do stopnia), jak i w wielkiej; podobnie przedstawienia
    wewnętrzne, ból, w ogóle świadomość, nie są co do stopnia mniejsze
    w zale\ności od tego, czy trwają krótko, czy długo. Dlatego te\
    wielkość jest tu w jednym punkcie i w jednej chwili równie wielka,
    jak i w dowolnie wielkiej przestrzeni lub czasie. Przeto stopnie sÄ… to
    wielkości, lecz nie w danych naocznych, a tylko ze względu na samo
    wra\enie, lub te\ są wielkością podstawy naoczności, i mogą być
    oceniane jako wielkości tylko za pomocą stosunku i do o, tj. prze?: to,
    \e ka\de wra\enie w ciągu pewnego czasu przez nieskończone stopnie
    pośrednie dojść mo\e do zniknięcia lub te\ przez nieskończoność
    momentów przyrostu mo\e wzrosnąć od zera do pewnego
    określonego wra\enia (quantitas qualitatis est gradus, stopień jest to
    wielkość jakości).
    64
    zasad dotyczy jedności syntetycznej powiązania wedle praw
    powszechnych nie rzeczy samych w sobie, lecz spostrze\eń, i to nie ze
    względu na ich treść, lecz ze względu na określenie czasu41 i na
    stosunek istnienia w czasie. Te prawa powszechne zawierają więc w
    sobie konieczność określenia istnienia w czasie w ogóle (zatem
    określenia według apriorycznego prawidła intelektu), je\eli określenie
    empiryczne w czasie względnym ma być przedmiotowo wa\ne, czyli
    ma być doświadczeniem. Nie mogę tutaj, w Prolegomenach, nic
    więcej dodać, jak tylko zalecić czytelnikowi, który trwa w
    przyzwyczajeniu uwa\ania doświadczenia za tylko empiryczne
    nagromadzenie spostrze\eń i który z tego powodu nie myśli, \e sięga
    ono o wiele dalej od spostrze\eń, \e mianowicie nadaje powszechną [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ftb-team.pev.pl
  •