Indeks IndeksJoel Dorman Steele A Brief History of the United States, Fourth Edition (1885)Beda Czcigodny Historia ecclesiastica gentis anglorum [english]Cornick Nicola Romans Historyczny 111 MezaliansWipszycka Historia starożytnych Greków T III [skrypt]John Norman Telnarian Histories 01 The ChieftainHeinlein, Robert A Historia del Futuro IIIShreve Anita Historia pewnego lataHistoria malzenska dla doroslyc Antczak RadoslawHelena Keller Historia mojego zycia0569. Anderson Caroline Śmieszna historia
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • csw.htw.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    połączenia dwóch teologii, ponieważ jego duch był przeznaczony do odegrania tej samej roli zarówno
    w jednej, jak i w drugiej. Zarówno Europejczycy, jak i Hawajczycy będą robić z niego męczennika
    swojej własnej sprawy.
    Dla Hawajczyków Cook był postacią boga, który sprawia, że ziemia wydaje owoce dla rodzaju
    ludzkiego: bogiem płodności, patronem pokojowego i rolniczego rzemiosła. Jednak z perspektywy
    europejskiej, jako "globalny agent Adama Smitha", był również duchem wcielającym pokojową
    "penetrację" rynku: komercyjną ekspansję obiecującą przyniesienie cywilizacji nieoświeconym oraz
    bogactwa całemu światu. Cook miał wyznaczyć kurs: określić drogi, zródła, rynki. Będąc w ten sposób
    zwiastunem Pax Britannica, Cook był także burżuazyjnym Lono.
    Zbieżność przekonań duchowych była obecna już w samej śmierci Cooka: w przyczynach jego śmierci
    i sposobie, w jaki umarł. To, jak Cook traktował "tych tubylców" - jego troska o zapewnienie sobie ich
    przyjazni, używanie siły w stopniu minimalnym, uczciwe handlowanie (choć korzystne), zapobieganie
    rozpanoszeniu się "wenery" i broni palnej - wszystko to było w ostateczym rozrachunku spójne,
    często świadomie, ze światową ekspansją handlu, którą ta podróż miała uczynić możliwym. Cook
    uczynił nową erę kapitalistycznej ekspansji istotą własnego indywidualnego charakteru (Smith 1979).
    (Obraz Johna Webbera, Zmierć kapitana Cooka)
    148
    Wyspy historii
    Nie był Cortezem - nie bardziej niż Lono był Ku zdobywcą. Bernard Smith mówi, że "Cook musiał być
    pierwszym Europejczykiem, który praktykował z powodzeniem na światową skalę użycie tolerancji w
    celu osiągnięcia dominacji (1979: 179). Zatem jeśli Hawajczycy byli gotowi przyjąć go jako własnego
    boga, on był gotów przyjąć honory. Chociaż rozumiał to rytualnie, to doceniał to praktycznie. Lecz, jak
    napisał poeta Cowper, kiedy dowiedział się, w jaki sposób Cook umarł, "Bóg jest zazdrosnym
    bogiem"14.
    Z drugiej strony, pycha Cooka była w takiej samej mierze polinezyj-ska, jak i europejska. Wezmy pod
    uwagę, że miał za sobą lata doświadczeń na wyspach jako "ktoś w rodzaju istoty wyższej". Tylekroć
    przedtem był na krawędzi katastrofy i tylekroć przedtem udawało mu się uchronić siebie i swoich
    ludzi. Podobnie i tym razem, pomimo wszystkiego, co powiedziano o zmęczeniu Cooka i jego
    pasożytach, zgodnie ze wszystkimi ówczesnymi relacjami, stawił czoła kryzysowi z niespieszną
    pewnością siebie. Wydaje się przemierzać miejsce swojej śmierci jak we śnie. Więcej niż w jednym
    dzienniku mówi się o jego trudnym do wytłumaczenia "odurzeniu", jak gdyby myślał, że jest
    niepokonany. Zatem umarł prawdziwie polinezyjską śmiercią: śmiercią zarezerwowaną dla człowieka,
    który zgromadził tyle mana, że ma pokusę przeciwstawienia się prawom, jakim podlegają zwykli
    ludzie. Maorysi mówią o takich osobach, że:
    "mogą jedynie zostać pokonane przez jakiś czyn lub zaniedbanie, na przykład zlekceważenie lub
    niedopełnienie religijnych lub wojennych rytuałów, które jak pokazuje doświadczenie, są
    nieodzowne, by odnieść sukces na wojnie, lecz które nasz wojownik, zepsuty sprzyjającym mu latami
    szczęściem, zaczął postrzegać jako konieczne jedynie w przypadku zwykłych śmiertelników, a o
    niewielkim znaczeniu dla ludzi mana" (Gudgeon 1905: 62).
    149
    Kapitan James Cook, czyli Umierający Bóg
    Niemniej, jak napisał kiedyś Cook w prywatnym dzienniku: "Takie niebezpieczeństwa to nieodłączni
    towarzysze człowieka, który rusza, by dokonywać odkryć".
    PRZYPISY
    1 Niniejszy szkic ma związek z moją poprzednią pracą, "Lapotheose du captaine Cook", w: Lafonction
    symboliąue, Michel Izard i Pierre Smith (red.), Paris, Gallimard, 1979, lecz moje poglądy na temat
    obecności i śmierci Cooka na Hawajach oraz natury hawajskiego Festiwalu Noworocznego (Ma-kahiki)
    uległy istotnej zmianie pod wpływem pózniejszych studiów. Prezentowany tutaj tekst to w gruncie
    rzeczy Wykład Frazerowski, wygłoszony na Uniwersytecie w Liverpoolu w 1982 roku.
    2 Wyczerpujące omówienie zródeł, publikowanych i niepublikowanych, na temat trzeciej podróży
    Cooka można znalezć u Beaglehole'a (1967: CLXXI--CCXVII). Niniejszy szkic oparty jest na moich
    własnych analizach tych zródeł znajdujących się w Londynie (Muzeum Brytyjskie i Biuro Akt
    Publicznych), Sydney (Biblioteka Nowej Południowej Walii), Canberze (Narodowa Biblioteka
    Australii), Wellington, N.Z. (Biblioteka Aleksandra Turnbulla) i w Honolulu (Archiwa Hawajów,
    Biblioteka Muzeum im. Bernice Pauahi Bishop i Biblioteka Sinclaira, Uniwersytet Hawajów). W dużej
    mierze odwołania do poszczególnych dzienników prywatnych i dzienników pokładowych ograniczać
    się będą do bezpośrednich cytowań.
    3 Jedyny opis śmierci Cooka, pochodzący od osób, które zeszły z nimi na brzeg, to relacja porucznika
    Moleswortha Phillipsa, w takiej formie, w jakiej przekazuje to dziennik pana Clerke'a. W
    rzeczywistości Phillips został zraniony i powalony na ziemię, zanim Cook upadł, nie był więc
    świadkiem jego końca. Beaglehole (1967: CXLVII-CLVII; 1974: 670-672) uważnie analizuje liczne opisy
    zdarzenia powtarzane w prywatnych i publicznych dziennikach, łącznie z tym, co widziano z szalup
    oddalonych od brzegu. Ogólnie rzecz biorąc, idę tropem jego interpretacji pełnej oryginalnych
    przemyśleń, opierającej się zwłaszcza na relacjach Phillipsa oraz Clerke'a i Kinga (por. Kennedy 1978).
    Jednakże zmierzam do podkreślenia "symbolicznych" szczegółów w tych i innych zródłach, które [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ftb-team.pev.pl
  •