[ Pobierz całość w formacie PDF ]
- pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy,
- pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki
szkodliwe
- dla zdrowia lub warunki ucią\liwe,
2) badania okresowe, którym podlegają:
- pracownicy nara\eni na czynniki szkodliwe lub ucią\liwe dla zdrowia określone
w załączniku do rozporządzenia,
- pracownicy zatrudnieni w warunkach nara\enia na działanie substancji i czynników
rakotwórczych lub pyłów zwłókniających, po zaprzestaniu przez nich pracy w
kontakcie z tymi substancjami, czynnikami lub pyłami lub po rozwiązaniu z nimi
stosunku pracy,
- badania kontrolne pracowników, którzy chorują dłu\ej ni\ 30 dni mają na celu
ustalenie zdolności do wykonywania pracy przez pracownika na dotychczasowym
stanowisku.
Badania profilaktyczne przeprowadzane są na koszt pracodawcy w miarę mo\liwości
w godzinach pracy. Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas
przeprowadzanych badań w czasie godzin, a w przypadku gdy badania przeprowadzane są
w innej miejscowości otrzymuje zwrot kosztów podró\y od pracodawcy wg zasad
obowiązujacych przy podró\ach słu\bowych.
Badania profilaktyczne mogą wykonywać tylko lekarze wpisani do rejestru lekarzy
przeprowadzających badania profilaktyczne prowadzonego przez wojewódzki ośrodek
medycyny pracy. Z rejestru tego mogą korzystać organy Państwowej Inspekcji Pracy
i Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz pracodawcy.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
Lekarze przeprowadzający badania profilaktyczne prowadzą dokumentację medyczną
obejmującą:
kartę badania profilaktycznego,
rejestr wydanych zaświadczeń.
Lekarz wydaje orzeczenie lekarskie na podstawie:
skierowania pracodawcy, w którym dokładnie określony jest rodzaj badania
profilaktycznego, stanowisko osoby przyjmowanej do pracy lub przenoszonej na nie
i stanowisko, na którym pracownik jest zatrudniony, informacje o występowaniu na
stanowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków ucią\liwych,
aktualnych wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia,
wykonywanych na tym stanowisku,
wyniku przeprowadzonego badania profilatycznego,
oceny zagro\enia dla zdrowia i \ycia pracownika na stanowisku pracy,
ewentualnej wizytacji stanowiska pracy, orzeczenie lekarskie wydawane jest w formie
zaświadczenia, otrzymuje je pracodawca i pracownik.
W przypadku, gdy pracodawca prowadzi działalność stwarzającą zagro\enie wystąpienia
nagłego niebezpieczeństwa dla zdrowia i \ycia pracowników, ma on obowiązek:
zapewnić odpowiednie do rodzaju niebezpieczeństwa urządzenia i sprzęt ratowniczy oraz
ich obsługę przez osoby przeszkolone,
udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu,
zapewnić, aby prace, przy których istnieje mo\liwość wystąpienia szczególnego
zagro\enia dla zdrowia lub \ycia ludzkiego, były wykonywane co najmniej przez dwie
osoby, w celu zapewnienia asekuracji zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie rodzajów prac, które powinny być
wykonywane przez co najmniej dwie osoby Dz. U. Nr 62, poz. 288.
System opieki zdrowotnej to zorganizowany i skoordynowany zespół działań, którego
celem jest realizacja świadczeń i usług profilaktyczno leczniczych i rehabilitacyjnych,
mających na celu zabezpieczenie i poprawę stanu zdrowia jednostki i zbiorowości.
W Polsce od wielu lat system opieki zdrowotnej jest reformowany, podejmowane są
ró\ne próby dostosowania polskiego systemu opieki zdrowotnej do systemów (modeli) opieki
zdrowotnej występujących w rozwiniętych krajach europejskich.
Systemy organizacyjne opieki zdrowotnej:
1) model ubezpieczeń społecznych typ Bismarka, charakteryzuje się:
- finansowanie przez obowiązkowe składki płacone przez pracodawców
i pracowników,
- istnieją fundusze statutowe mające osobowość prawną, będące pod kontrolą
instytucji samorządowych,
- fundusze zasilają szpitale, istnieje system lekarzy domowych.
2) model Narodowej Słu\by zdrowia model Beveridge a, podstawowe zasady tego modelu to:
- oddzielenie zasiłków chorobowych od leczenia,
- powszechność i szeroki zakres bezpłatnych usług zdrowotnych, niezale\nie od
osiągniętych dochodów i stopnia komplikacji świadczeń medycznych,
- równość dostępu do usług zdrowotnych,
- finansowanie ochrony zdrowia ze zródeł publicznych,
- konieczność integracji państwa w dziedzinę zdrowia uzasadniona celowością
osiągania pełnej równości w dostępie do świadczeń.
3) model scentralizowanej ochrony zdrowia tzw. typ Siemiaszki, obowiązywał on w krajach
socjalistycznych, charakterystyczne cechy tego modelu to:
- finansowanie przez bud\et centralny,
- kontrola przez instytucje rządowe w systemie centralnego planowania,
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
- wolny dla wszystkich dostęp do świadczeń,
- brak sektora prywatnego,
- sektor zdrowia traktowany jest jako nieprodukcyjny dział gospodarki narodowej,
4) model rezydualny charakteryzuje się tym, \e:
- państwo nie ponosi odpowiedzialności za umo\liwienie obywatelom dostępu do
opieki zdrowotnej,
- obowiązuje zasada odpowiedzialności indywidualnej,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]